|

Cum scriem textul pentru un site de prezenetare

Textul unui site este un subiect sensibil la fiecare proiect. De fapt, cred că este motivul principal pentru care cele mai multe proiecte stagnează după un început foarte entuziast. Textul are valoare foarte mare pentru un site – pentru SEO, pentru design, pentru transmiterea mesajului. Cum să facem să fie mai ușor de făcut?

Oul sau găina? Întâi textul sau designul?

Clienul se așteaptă să vadă designul întâi ca apoi să scrie textul. Web designerul îi spune că nu poate începe să lucreze, până nu are textul. Din experiență am învățat că:

  • Pentru un design simplu, fără pretenții, care alternează imagini și text, merge și într-un fel și în celălalt, numai să se miște proiectul cumva.
  • Pentru un design complex și un mesaj autentic procesul este clar: designul se bazează pe text. Deci textul întâi.
  • Lorem ipsum placeholder este o soluție nerelevantă pentru că nu urmărește forma reală a cuvintelor.

Cum facem să generăm textele mai ușor? 

1. Inspirație: ne uităm la textele scrise pentru alte site-uri care ne plac. Nu furăm. Observăm și aplicăm în cazul nostru.

La ce ne uităm:

  • despre ce scrie: valori, misiune, scop, mod de lucru, diferențiatori, call-to-action;
  • cât de lungi/scurte sunt frazele;
  • tonul vocii: impersonal, prietenos, casual, politicos.

2. Chestionar discovery. Răspunzând la întrebările pe care le pregătesc în prima faza de dezvoltare a proiectului – Discovery, se conturează ușor textul site-ului.

3. Blogging: O idee eficientă pe care am descoperit-o de de-a lungul timpului este să scrii articole pe blog înainte de a lucra paginile principale. Articolele să fie orientate către client (nu generale!) cu răspunsuri la întrebările pe care le-ai primit de-a lungul timpului. Așa te pui în pielea clientului și îți vin în minte detalii la care nu te gândești.

Scriu singur textele sau să plătesc un copyrighter profesionist? 

Pentru mine scrisul e cea mai la îndemână metodă de a-mi prezenta ideile. Îmi place să scriu: îmi organizează mintea, mă relaxează. Dar nu pentru toată lumea e așa. Cu toate astea, chiar dacă nu îți place să scrii, începe și scrie pentru că:

  • ești cel care cunoaște cel mai bine business-ul.
  • de scris ai nevoie permanent ca să îți dezvolți business-ul: în mail-uri, pe social media sau în campanii de e-mail marketing.

Numai scriind, îți dezvolți stilul și îți exprimi personalitatea (tone of voice) într-un mod natural.

Cum lucrez cu textele pentru site-urile clienților?

  1. În primă fază, Discovery, pregătesc o listă de întrebări pentru client care să ne ajute să avem o privire asupra business-ului;
  2. Mă documentez să văd cum se prezintă concurența. Dacă nu există site-uri updatate pe piața românească, mă uit pe site-uri cu servicii asemănătoare.
  3. Textele primite de la client le organizez în Google Docs, așa încât să urmăresc un traseu logic al clientului în site.
  4. Cu permisiunea clientului, modific textele să fie mai concise.
  5. Odată textele puse într-o structură fără culori, încep procesul de design.
  6. Pe parcursul procesului de design, textele se pot modifica, cu condiția să se păstreze același spațiu (același număr de semne).
  7. În development până la lansare, textele se pot corecta doar de greșeli de litere. De ce? Pentru că se așează diferit în responsive și pierd mintea limpede dacă le tot schimb.

Găsești aici tot procesul de lucru: De la idee la un site de prezentare.

(Actualizat 09.09.2022)

Similar Posts