Regula de 5 secunde pentru a te urni din loc

Am descoperit-o pe Mel Robbins de ceva vreme, iar regula ei de 5 secunde mi s-a părut cel mai simplu și eficient truc pentru a genera o schimbare profundă pe termen lung. Nu cred în soluții magice, dar regula asta țintește la bază, e extrem de simplă și generază acțiune:

5, 4, 3, 2, 1 Start!

Cum funcționează?

Numărând înapoi se activează cortexul prefrontal responsabilă cu focusul: fricile, negocierile, gândurile goale, scuzele ies din cadru.  Ezitarea se transformă în acțiune. Chiar și atunci când nu mai ai energie și motivație, poți să faci un simplu pas, să numeri. Acționând, simți că ești în controlul propriei vieți și te simți mai puternic. Iar apoi apoi se generează un lanț de schimbări, pentru că startul are nevoie de cea mai mare energie.

Nu ai chef să te apuci de faci ceva important și tot amâni? Numără în gând 5, 4, 3, 2, 1 Start.

Astfel, învingi inerția și păcălești creierul cu o mică acțiune:

  • oprești reflexul creierului de a căuta motive să negocieze motive ca să nu faci și
  • acționezi cu un impuls de curaj. 

Regula nu face lucrurile mai simple, le face doar să se întâmple. Învinge inerția și păcălește creierul:

Povestea din spatele regulii de 5 secunde

Mel a descoperit acest truc într-o perioadă neagră din viața ei când nu avea job nici ea nici soțul ei și împreună aveau multe datorii. Zăcea pe canapea de pe o zi fără să aibă puterea să schimbe ceva. Până într-o zi când a văzut la televizor o imagine cu o rachete care pornește. Atunci s-a aprins beculețul. A numărat în gând 5, 4, 3, 2, 1 și a urmat impulsul. S-a ridicat din pat și a făcut primii pași care au ajutat-o apoi să își schimbe viața radical.

Experiența mea

Cel mai apropoiat exemplu când m-a ajutat regula de 5 secunde este să scriu articole pe blog. Mereu amân să scriu, deși îmi place. Mereu creierul negociază și găsește alte motive importante să fac altceva.

M-a inspirat povestea lui Mel cu energia ei și mi-a pus pe ușă chipul ei și regula: 5, 4, 3, 2, 1 START. De câte ori intru și ies din cameră o văd. Nu am putut să nu acționez. Dacă am văzut că a funcționat atât de bine o dată, cu scrisul, am încercat și în alte activități.

E ca o mică unealtă secretă care îmi e la îndemână tot timpul. Numai să îmi amintesc că există. Mereu descopăr o nouă situația când pot să aplic regula. Îmi dă energie și curaj ori de câte ori o aplic.

Unde poți să afli mai multe despre regula de 5 secunde

Poți să o urmărești pe Mel în prezentarea TED care a făcut-o celebră și în multe video-uri pe youtube. Mie mi-a plăcut foarte mult discuția cu Tom Bylieu de la Impact Theory. Am citit de curând și cartea, în limba engleză și mi-a dat multă energie în zilele astea monotone de semicarantină. Credeam că mă voi plictisi să citesc atâtea pagini despre o regulă atât de simplă. Dar nu a fost așa:

  • este plină de mărturisiri captivante ale celor care au aplic metoda în diverse aspecte ale vieții,
  • explică mecanismele creierului pe care se bazează acest truc, bazându-se pe cercetări științifice,
  • te ajută să îți acționezi cu curaj pentru a avea o viață împlinită.

În limba română, cartea a fost publicată la Editura Trei și se găsește la diferite libării online cu o simplă căutare.

Câteva citate care mi-au plăcut

Momentul în care simți instinctul de a acționa pentru a-ți atinge scopul, numără 5-4-3-2-1 și acționeză. În caz contrar, creierul te va opri. 

Dacă ai curaj să începi, ai curaj să continui. 

Dacă ești în căutarea unei persoane care să îți schimbe viața, uită-te în oglindă.

Poți să schimbi setările mentale de bază și obiceiurile printr-o decizie de 5 secunde odată. Acete mici decizii formează în timp deciziile importante și ceea ce ești, ce simți și ce trăiești. 

Poți alege curajul sau poți alege siguranța, dar nu le poți avea pe amândouă (Brene Brown)

Sursa foto: Unsplash

 

 

Scroll to Top